26 feb. 2017

Presentaties/lezingen 5 en 6 mei

Algemene informatie:

    • Plaats: in het Zeeuwse kerkje in het Nederlands Openluchtmuseum
    • Aanvang: 14.00 uur
    • Duur: 1 uur
    • Kosten: € 5, te betalen in het kerkje. 


      Vrijdag 5 mei: Maaike Gottschal over Sashiko/Boro Stitching, Sakiori weven, haar werk en reis naar Japan: 



      Sashiko is een Japanse reparatie / recycle techniek uit de 17e eeuw. Deze platte stiktechniek is ontwikkeld vanuit de Japanse arbeidersklasse in de 17e eeuw. De techniek is ontwikkeld om kleding en textiel te beschermen of te herstellen. Door het aanbrengen van extra lappen en veel steken wordt de stof steviger en warmer. Maaike is afgestudeerd modeontwerper aan de Rietveld Academie en
      heeft vanuit de familie een handwerk achtergrond. Oma gaf les in kantklossen en batik, tante was weefster en spinster en moeder had een eigen kinderkledinglijn.

      Na haar opleiding heeft ze als zelfstandig ontwerper gewerkt en als producent en projectleider. Als ontwerper was het lastig om een goed inkomen te realiseren. Als projectleider en producent kon ze wel haar eigen inkomen verdienen maar kon ze haar passie voor Textiel niet kwijt. In 2013 is ze begonnen met Textielfabrique met het idee om mooie stoffen en garens te verkopen en weer met textiel aan de slag te kunnen. Ze vond het werken met oorspronkelijke technieken en materialen, en daar een nieuwe draai aan geven zo inspirerend, dat ze zich in allerlei andere technieken voor het zelf maken van textiel ging verdiepen. Ze probeert technieken inzichtelijker en hedendaagser te maken en zoekt ook speciaal technieken waar je wat mee kan in deze tijd. Zo is ze zich gaan verdiepen in veel prachtige Japanse textieltechnieken.  

      Zaterdag 6 mei: Nora Chalmet over Weven, een kunst apart:



      Textielkunst is heel wat meer dan wandtapijt of ‘geweven doeken aan de wand’. Het is een volwaardige kunstvorm. Vanaf de tweede helft van de twintigste eeuw evolueert de hedendaagse kunst zeer sterk. Het concept, het idee, de boodschap, het materiaal, de nieuwe technologieën etc., worden belangrijker. Het experimenteren en zoeken naar nieuwe vormgeving en inhoud ziet men ook in de traditionele wandtapijtkunst.


      De ‘Biënnale van de Tapisserie’ in Lausanne, bij haar ontstaan bedoeld om het wandtapijt te promoten, evolueert gedurende haar 30 jarig bestaan naar ‘Textielkunst’ (‘Textile Art’), ‘Vezelkunst’ (‘Fiber Art’) en ‘Soft Art’ (‘Sculpture souple’). Het ‘wandtapijt’ komt geleidelijk los van de muur, krijgt reliëf, of wordt ruimtelijk.

      Het (her)ontdekken van de basis van garens, de textielvezels, leidt opnieuw tot experiment en ontwikkeling en doet nieuwe disciplines ontstaan: ‘Vezelkunst’ (‘Fiber Art’) en ‘Soft Art’ (‘Sculpture souple’). In de vezelkunst spelen vilt en papier maken een grote rol en er ontstaan volwaardige kunstwerken. Er ontstaat uiteindelijk een kloof tussen textiel- en papierkunstenaars met de oprichting van eigen Biënnales en internationale verenigingen.

      De laatste jaren komen er meerdere stromingen naast elkaar voor: behoudende stromingen waarbij men terugkeert naar de traditionele vorm van het wandtapijt naast kunstenaars die occasioneel textielmaterialen gebruiken vanuit een idee. Andere textielkunstenaars zweren het gebruik van textielmateriaal juist af… Digitale middelen vinden hun weg via fotografische beeldvorming, druktechnieken, structuur en textuur, weeftechnieken, computergestuurde toestellen, etc. Hedendaagse technieken voor ontwikkeling van vezels, garens, elektrolyse…

      In de lezing wordt aan de hand van dia’s deze ontwikkeling gevolgd.

      We maken kennis met zowel de traditionele als de vernieuwende tendensen.
       

      Geen opmerkingen:

      Een reactie plaatsen